Kategoria: Projektowanie graficzne

Kilka słów o typografii

4 maja 2016

Typografia to bardzo istotny element w projektowaniu graficznym. Dobrze dobrane parametry typograficzne zwiastują udany projekt, a co za tym idzie sukces projektanta.
Głównym celem typografii jest stworzenie łatwego w odbiorze przekazu wzrokowego. Dzięki odpowiedniej typografii tekst nabiera osobliwego charakteru, potrafi wzbudzić emocje i zainteresowanie odbiorcy. Dobór właściwej typografii nie jest jednak łatwy, jak mawiał typograf Leon Urbański „znacznie łatwiej jest zostać uznanym artystą niż doskonałym typografem”.
Aby uniknąć błędów typograficznych warto znać podstawowe zasady, dzięki którym stworzymy przejrzysty, czytelny tekst lub uratujemy istniejący już projekt. Oto kilka z nich:

Dobieranie fontów
Dobór odpowiednich fontów to pierwszorzędna zasada. Wybierając font należy przede wszystkim dostosować go do specyfikacji naszego projektu. Jeśli wykonujemy np. projekt logo dla kancelarii adwokackiej, warto użyć kroju eleganckiego, szeryfowego, który podkreśli charakter firmy.
Ponadto, przy doborze fontów warto pamiętać o zasadzie mniej znaczy lepiej. Użycie dwóch fontów w jednym projekcie zupełnie wystarczy, by stworzyć atrakcyjny projekt. Oczywiście można łączyć więcej niż dwa fonty, jednak wymaga to zaawansowanej wiedzy i umiejętności.
Pisząc o doborze fontów, należałoby wspomnieć, o tych których unikać, bo są przestarzałe, nagminnie używane lub po prostu brzydkie. Do tej okrytej złą sławą grupy niewątpliwie zalicza się Comic Sans, który przeczy zasadom estetyki. Pomijając aspekt estetyczny, zasadniczym błędem jest jego niewłaściwe stosowanie. Comic Sans ma niedbały, dziecinny charakter, jednak powszechnie występuje w pismach urzędowych, materiałach reklamowych czy stronach internetowych, co przyprawia o zawrót głowy niejednego grafika.
Inne fonty, z których warto zrezygnować to: Algerian, Cooper, Monotype Corsivia, Papyrus czy Vivaldi. Niektóre z nich choć są dobrymi fontami, to w skutek rozpowszechnienia straciły na znaczeniu
i przestały być oryginalne.

typo1

Wyróżnienia
W celu podkreślenia znaczenia wyrazów w tekście (tytułów, nagłówków, słów kluczowych) stosujemy powiększenia, pogrubienia czy kursywę. Należy unikać stosowania jednocześnie pogrubień i kursywy oraz definitywnie odrzucić podkreślenia. Rezygnacja z podwójnych wyróżnień korzystnie wpłynie na tekst, który stanie się atrakcyjny i jednocześnie nie zmęczy wzroku czytelnika.

typo2

Interlinia
Ustawianie odpowiedniej wysokość linii pozwala na przyjemne czytanie tekstu. Dzięki zwiększeniu wysokości linii unikniemy zlewania się ze sobą znaków. Należy jednak uważać, by nie przesadzić, gdyż zbyt duża interlinia sprawi, że czytanie stanie się kłopotliwe. Aby nie przegiąć w jedną i drugą stronę, zaleca się stosowanie interlinii o kilka pikseli większej niż wielkość tekstu.

typo3

Wyżej wymienione zasady są tylko namiastką podstaw typografii. Warto jednak wziąć je pod uwagę, bo kilka zmian może zmienić oblicze naszych projektów. Pisząc tekst czy przygotowując projekt typograficzny należy pamiętać, że trzeba podać go w takiej formie, aby oko czytelnika mogło swobodnie poruszać się po tekście.
Pamiętajmy, że o typografię należy dbać, bo towarzyszy nam w niemal każdej dziedzinie życia, można powiedzieć, że jest jego częścią. Warto poświęcić jej uwagę, choć jest sztuką trudną i wymagającą.

Autor: SJ