Strona korzysta z plików cookies w celach określonych w polityce prywatności i cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do cookies w Twojej przeglądarce.

Solveit

Blog Solveit - wpis

Księga Znaku oraz Księga Identyfikacji Wizualnej (SIW) – czym są oraz do czego są one potrzebne?

7 sierpnia 2019 KATEGORIA : projektowanie-graficzne AUTOR : Jadzia

Księga Znaku oraz Księga Identyfikacji Wizualnej (SIW) – czym są oraz do czego są one potrzebne?

Tworząc logo dla nowej marki bądź rozważając wykonanie redesignu znaku już istniejącego, warto rozważyć czy potrzebny będzie również dodatek w formie Księgi Znaku bądź SIW. Najpierw jednak warto porównać czym właściwie te dwie księgi się różnią.

Księga Znaku (zwana też Logobook czy Logo Manual)

Jest to podstawowe opracowanie dotyczące logo oraz jego zastosowania. Jest to jakby instrukcja obsługi znaku. W sytuacji, gdy logo jest wysyłane do firmy która ma wykonać projekty, grawery czy nadruki dołączenie do loga brand manualu zabezpieczy zleceniodawcę przed nieprzyjemnymi sytuacjami. Jego zastosowanie gwarantuje, że logo pozostanie czytelne i niezdeformowane, a kolory pozostaną zgodne z pierwowzorem. Zachowanie spójności logo we wszelkich reklamach pozytywnie wpłynie na rozpoznawalność marki.

Dobra księga znaku powinna być prosta i czytelna bez nadmiernych opisów, za to poparta wizualnymi przykładami.

W księdze znaku powinny znaleźć się:

  • opis budowy znaku, proporcje, warianty układu,
  • kolorystyka w wersji podstawowej, achromatycznej oraz dostosowanej do użycia na ciemnym tle,
  • zalecenia stosowania, minimalne rozmiary logo, ochrona znaku.

Przykładowe warianty układu

Przykładowe warianty układu loga

Przykładowe warianty kolorystyczne

Przykładowe warianty kolorystyczne loga

Księga Identyfikacji Wizualnej (inaczej Księga SIW, Księga Tożsamości Wizualnej, Brandbook czy Brand Manual)

Jest to rozszerzona forma księgi znaku nie oznacza to jednak, że klient oprócz logo otrzyma również projekt wizytówki oraz papieru firmowego.

Identyfikacja wizualna nie jest równoznaczne ze stworzeniem kilku projektów, lecz zaprojektowaniem wizualnego systemu marki (tzw. Key Visual).

Ten „klucz wizualny” jest to w uproszczeniu zestawienie kolorów typografii ikon oraz przykładowych zdjęć i ilustracji tworzący zestaw podstawowych założeń przy tworzeniu przyszłych projektów. Nie jest to typowy szablon, raczej elastyczna koncepcja pozwalająca stworzyć wiele różnorodnych projektów przy jednoczesnym zachowaniu spójności. Składa się z dwóch elementów: zbioru plików, swoistych graficznych półproduktów oraz brandbooka, czyli instrukcji która na podstawie przykładowych projektów opisuje jak te elementy wykorzystać w pracy projektowej.

Przykładowe elementy Key Visuala

Przykładowe elementy Key Visuala logotypu

Przykładowe projekty

Przykładowe projekty

Zdecydowaną korzyścią z posiadania księgi identyfikacji jest zachowanie spójności marki, nawet jeśli korzysta się z usług różnych projektantów.

Przekaz jaki dana firma ma dla swoich klientów powinien być przemyślany i stworzony już w momencie powstawania firmy i jej logo. Uwzględnienie tego w brandbooku sprawi, że firma zyska nie tylko spójność graficzną, ale i spójność na poziomie komunikacji całej marki.

Rozpoczęcie od Key Visuala opłaci się również finansowo, ponieważ pomimo większych kosztów początkowych, znacznie skróci czas powstawania kolejnych projektów, co z czasem przynieść może znaczny zysk.

Komentarze (0)

  • Bądź pierwszą osobą która skomentuje ten artykuł!

Ukryj