fbpx
Najczęstsze błędy podczas przygotowania materiałów do druku tło

Najczęstsze błędy podczas przygotowania materiałów do druku

Podczas tworzenia drukowanych materiałów, przede wszystkim liczy się ich treść. Chwytliwe hasło reklamowe oraz zapadająca w pamięci grafika to elementy, które składają się na dobry pomysł podczas tworzenia kampanii reklamowej. Zawsze należy jednak pamiętać o tym, że każdy projekt graficzny musi zostać odpowiednio przygotowany, zanim trafi do drukarni. W przeciwnym wypadku na koniec pracy może nas czekać przykra niespodzianka. W najlepszym wypadku dowiemy się, że projekt trzeba przygotować od początku. W najgorszym nasze wydruki będą musiały trafić do kosza, żeby nie psuć wizerunku naszej marki. Poniżej przytoczymy kilka istotnych aspektów, o których nasi graficy nigdy nie zapominają podczas swojej pracy.

Spady i marginesy dokumentu projektu

Spad – to obszar, który należy dodać do naszego dokumentu. Pozwala to na uniknięcie błędu, który może wystąpić z powodu niedokładności maszyny introligatorskiej. Bywa, że w trakcie pracy urządzenia, linia cięcia nieznacznie się przesuwa, a elementy umieszczone poza marginesem bezpieczeństwa zostają przycięte. Jeśli postanowisz wydrukować duży nakład plakatów lub katalogów musisz pamiętać o tym, żeby istotne elementy projektu umieścić w bezpiecznej odległości, tak żeby nie zostały odcięte i nie znalazły się zbyt blisko krawędzi materiału, psując jego kompozycję.

Najczęstsze błędy podczas przygotowania materiałów do druku
CMYK czy RGB? Ustawienie właściwej przestrzeni kolorystycznej

Częstym błędem jest założenie, że to, co widzimy na naszym ekranie, zostanie w stu procentach przeniesione na wydruk. Należy jednak pamiętać o tym, że kolory na monitorze (przestrzeń kolorów RGB) mogą nieznacznie różnić się od tych, które uzyskamy na wielonakładowych wydrukach. Aby osiągnąć jak największą spójność, projekt należy stworzyć w przestrzeni kolorystycznej CMYK. Jest to paleta kolorystyczna stosowana w większości drukarni, zastosowanie jej w projekcie daje gwarancję uzyskania właściwych kolorów na wydrukowanych materiałach.

Właściwa rozdzielczość plików

Bywa, że do naszych rąk trafia broszura z rozmazanym logiem lub na jakimś ogrodzeniu wisi baner z kompletnie niewyraźnym zdjęciem. Zwykle dzieje się tak, gdy ktoś umieszcza w projekcie przeznaczonym do druku grafikę, która wcześniej została zoptymalizowana pod kątem Internetu. Jeżeli zależy nam, aby nasza reklama wyglądała profesjonalnie, musimy dopilnować, by nasze projekty były stworzone z materiałów o wysokiej jakości oraz zapisane do plików w odpowiedniej rozdzielczości. W przypadku reklam, które zwykle oglądamy z bliska, takich jak wizytówki lub ulotki, zalecanym parametrem jest 300 dpi. Zapisanie projektu lub umieszczenie w nim elementów o zbyt niskiej rozdzielczości i wymiarze może spowodować, że wydruki będą rozmyte i niewyraźne.

Zamiana tekstów na krzywe

Kolejnym częstym błędem podczas przygotowania do druku jest niezamienienie fontów na krzywe, czyli nieprzekształcenie ich w niezmienne kształty o matematycznym zapisie. Istnieje wówczas ryzyko, że taki projekt po otwarciu na innym oprogramowaniu może ulec zmianie. Brakujące fonty mogą zostać zastąpione przez inne, o zupełnie odmiennym kształcie i bez polskich znaków. Pomimo tego, że problem ten nie występuje zbyt często, należy o nim pamiętać, aby uniknąć kosztów związanych z ponownym wydrukiem.

najczęstrze błędy w druku

Błędy przy drukowaniu czarnego koloru

Podczas projektowania należy pamiętać jakich użyć składowych, aby uzyskać czarny kolor. W tym zagadnieniu należy brać pod uwagę zarówno element, w którym chcemy zastosować czerń, jak i materiał, na którym projekt docelowo zostanie wydrukowany.

Czarny tekst – zawsze powinien być zbudowany z jednej składowej CMYK: 100% K, czyli czarna farba bez domieszki innych kolorów. Czarne teksty złożone z różnych składowych, zwłaszcza te o niewielkim rozmiarze mogą wyjść w druku nieostre. Gdy w projekcie czarne litery nachodzą na kolorowe tło, należy również pamiętać o zastosowaniu specjalnego trybu mieszania overprint (nadrukowanie). W przeciwnym razie może się zdarzyć, że między tekstem a tłem pojawi się białe odcięcie.

Czarne tło i duże czarne obiekty – w odmienny sposób należy natomiast przygotowywać jednolite, duże czarne powierzchnie. Tutaj dobrą praktyką jest, podbicie czerni o około 40% na pozostałych składowych (CMY). Pozwoli to na uzyskanie naprawdę głębokiej czerni.
Należy jednak pamiętać, aby nie przekroczyć zalecanej przez drukarnię wartości nafarbienia — czyli ilości farby w jednym miejscu. Wartość ta zwykle zamyka się w przedziale od 280 do 320 procent. Niedostosowanie się do specyfikacji danej drukarni czasami nie niesie ze sobą żadnych konsekwencji, ale często z tego powodu podczas procesu drukarskiego kolory i kontrasty ulegają znaczącej zmianie, lub mogą wystąpić inne niepożądane skutki obniżające jakość Twoich materiałów reklamowych.

Dla początkujących grafików zapis projektu do druku może wydawać się prostą czynnością. Teoretycznie tak jest, to tylko kliknięcie odpowiedniej zakładki w programie graficznym, i wybór odpowiednich parametrów. Jeśli program jest przeznaczony do profesjonalnego użytku, wybór jest naprawdę szeroki. Zwykle im prostsze oprogramowanie, tym mniej opcji i większa szansa, że podczas przekazywania pliku do druku, dostaniem zwrot z informacją o niezgodności ze specyfikacją drukarni i potencjalnymi problemami. Jestem przekonany, że każdy, kto ma w planie wielonakładowy wydruk o wartości kilkudziesięciu tysięcy złotych, wolałby informację, że wszystko zostało przygotowane poprawnie, a wydrukowane materiały będą zgodne z projektem.

Komentarze (0)

zostaw komentarz

przesuń, aby odblokować

odblokowano