Wpływ koloru na odbiór reklamy tło

Wpływ koloru na odbiór reklamy

Kolor od zawsze był ważny, jednak w dzisiejszych czasach jego rola znacznie wzrosła. Jako najsilniejszy bodziec wzrokowy chętnie wykorzystywany jest w sztuce, branży reklamowej, a nawet medycynie niekonwencjonalnej, praktykującej terapię kolorami.

W reklamie kolor jest jednym z najistotniejszych elementów wpływających na rozpoznawalność marki. W dużej mierze to właśnie on skłania konsumenta do kupna danego produktu lub skorzystania z danej usługi. Kolor jest najskuteczniejszym sposobem na przyciągnięcie uwagi konsumenta i wywołania w nim odpowiednich skojarzeń. Dzięki barwie niemożliwe staje się możliwe – potrafimy zobaczyć smak i zapach reklamowanych produktów.

Gama barw jest szeroka, jednak w reklamie kolorem wiodącym jest kolor czerwony. Czerwień jest barwą silnie emocjonalną i jednocześnie najlepiej widoczną. Powszechnie kojarzymy ją z miłością, pożądaniem, ale też energią i siłą. Idealnie sprawdza się jako wyróżnik haseł reklamowych tj. PROMOCJA, WYPRZEDAŻ, OKAZJA. Kolor czerwony występuje niemal w każdej branży chcącej zwrócić uwagę klienta i skłonić go do szybkiego działania.

Kolorem mającym działanie przeciwne do czerwieni, jest kolor niebieski. Charakteryzuje się jedną z najkrótszych długości fal, dlatego nie zachęca ani do działania, ani do jedzenia. Utożsamiamy go z harmonią, stabilizacją, mądrością, niebem. Dobrze sprawdza się w reklamach środków czyszczących, gum do żucia, past do zębów, wód mineralnych. Często występuje również w identyfikacjach wyższych uczelni, kampaniach politycznych czy branżach nowych technologii.

Kolor zielony utożsamiany jest ze spokojem, świeżością, naturą i bezpieczeństwem. Powszechnie występuje w prezentacji firm z branży ogrodniczej, ekologicznej, medycznej, a także ze względu na konotacje z pieniędzmi w instytucjach finansowych, zwłaszcza bankach.

Kolor żółty kojarzony jest z radością, optymizmem, energią, kreatywnym myśleniem. Jako symbol słońca idealnie wpisuje się w charakter biur turystycznych. Chętnie wykorzystywany jest też w produktach dziecięcych. Zdecydowanie źle sprawdzi się w kreowaniu wizerunku towarów luksusowych.

Kolory są widoczne wszędzie, oddziałują na psychikę, dlatego tak chętnie wykorzystywane są w reklamie i marketingu. Barwa znacząco wpływa na kształtowanie percepcji konsumenta, wywołuje określone nastroje i emocje. Zastosowanie właściwego koloru może wzmocnić siłę przekazu reklamy, jego zły dobór znacznie ją osłabić. Dlatego przed przystąpieniem do projektowania warto zapoznać się ze znaczeniem poszczególnych barw. Należy pamiętać, że kolor silnie wpływa na kreowanie wizerunku i budowanie marki. Jego trafny dobór może przyczynić się do sukcesu niejednej firmy.

Komentarze (1)

  1. Ład jest piękny – spójny feed na Instagramie | solveit.pl / 17.01.2022

    […] Paleta kolorystyczna jest pierwszym rzucającym się w oczy elementem Twojego feedu, czyli po prostu siatki zdjęć na Instagramie. Spójna tonacja wyraża Twoją wizję i filozofię. Jej wybór uzależniony jest od kwestii opisanej powyżej, czyli nastroju, który przypiszesz swojemu profilowi. Zastanów się, które tony są najbliższe charakterowi Twojego konta. Radość i energię pokażesz za pomocą wyrazistych, rzucających się w oczy kolorów, jak żółć, pomarańcz, czy soczysty niebieski. Subtelność i delikatność idealnie współgra z pastelami i odcieniami brązu. Jeśli natomiast zależy ci na tajemniczym klimacie pomyśl o odcieniach szarości, granatu i czerni (wbrew pozorom jest ich całkiem sporo). Spontaniczność w przypadku kolorystyki robi mniej korzystne wrażenie, ponieważ wydaje się mniej estetyczna. Kiedy przygotujesz już kilka zdjęć wg określonego schematu i ułożysz je obok siebie zrozumiesz, o co mi chodzi ? Gwarantuję, że konsekwentny i harmonijny feed zatrzyma użytkownika na dłużej niż spontaniczne, nieprzemyślane podejście do barw Twoich zdjęć. […]

zostaw komentarz

przesuń, aby odblokować

odblokowano