Pączki – trudny biznes, bogate perspektywy tło

Pączki – trudny biznes, bogate perspektywy

Z okazji tłustego czwartku przygotowaliśmy dla Was pakiet suchych (niczym chruściki) danych na temat rynku pączków i jego perspektyw. Nie zabraknie tu informacji o cenach słodkości w 2024 roku, a także o trendach.

Pączek w skali makro

W skali światowej przychody ze sprzedaży pączków w 2023 roku wyniosły 12 miliardów dolarów.

Według Cognitive Market Research rynek ten będzie rósł ze złożoną roczną stopą wzrostu na poziomie 7,00% w latach 2023-2030.

Dlaczego? Prowadzą do tego dwa silne trendy: preferencje żywieniowe konsumentów oraz ich rosnące zainteresowanie daniami gotowymi. Rozwój rynku zapewnia również zróżnicowanie pączków pod względem składu.

wieża z pączków, pączki z marmoladą

Idealny pączek, czyli jaki?

Nie jesteśmy już tak silnie przywiązani do tradycji. Popularne stają się pączki typu FIT, czyli np. pieczone zamiast smażonych, o mniejszej zawartości tłuszczu oraz oparte na wegańskiej recepturze. Coraz częściej słyszymy też o pączkach proteinowych.

Już w połowie stycznia mogliśmy w sieci natrafić na artykuły opisujące przygotowania cukierni do tegorocznego święta łasuchów. Klasyczne nadzienie z marmoladą różaną ucieszy jak zawsze i przywoła wspomnienia, ale nie zaskoczy tak jak pistacja z białą czekoladą czy mango albo orzech laskowy.

Trendem wpływającym na pączkarnie jest rosnąca skłonność klientów do zapłacenia więcej za produkty naturalne, niezawierające sztucznych dodatków. Dla konsumentów ważne jest również, w jaki sposób surowce są pozyskiwane oraz potwierdzenie jakości odpowiednim składem.

pączki w piekarni

Pączek w czerwonym oceanie

Światowym liderem na tym rynku jest Ameryka Północna (konkretnie USA), ale to region Azja-Pacyfik osiągnie najwyższy wzrost w perspektywie najbliższych lat.

Biznes pączkarski nie jest usłany różami. To podręcznikowy przykład konkurencji typu czerwonego oceanu. Rynek ten cechuje wysoki poziom konkurencji, co prowadzi do wojen cenowych i agresywnych strategii marketingowych. Jest też wysoko nasycony, w efekcie czego nowym firmom trudno jest zaistnieć bez wyjątkowej oferty. Warto zatem rozważyć wspieranie lokalnych biznesów i składanie zamówień u nich zamiast u większych graczy.

pączek z flagą USAPączek na bogato

W zeszłym roku w Polsce podczas tłustego czwartku najedliśmy się pączków o równowartości 381 dwupokojowych mieszkań i było to o 66 lokali więcej niż w 2022 roku. W skali mikro nie wygląda to już tak spektakularnie, bo średnio Polak spożywa 2-3 pączki. Czyli jemy ze zdrowym rozsądkiem.

W 2023 roku klasyczny pączek z marmoladą kosztował średnio 3-3,50 zł. W tym roku średnia ta wzrosła do 4zł, a w cukierniach rzemieślniczych cena może wynosić nawet ponad 10zł od sztuki. Wszystko zależy oczywiście od miejsca, w którym dokonujemy zakupu, a także od stosowanych składników i rodzaju nadzienia. Tradycyjny wypiek można zjeść również w restauracji za 22 zł i więcej.

Czy pączki robione we własnej kuchni kosztują mniej? Na szczęście tak! Przyjmuje się, że koszt zrobienia jednego pączka wynosi ok. 1zł, ale bez wliczenia zużytej energii, a także wykonanej pracy. Domowy pączek nie musi również pokonywać trasy na sklepową półkę, co przyczynia się do niskiej ceny.

pączki w piekarni

Jeden pączek otyłości nie czyni

Król tłustego czwartku to prawdziwa bomba energetyczna, ponieważ w jego niewielkiej masie znajduje się sporo kalorii. Jadanie pączków regularnie mogłyby się przyczynić do powstania chociażby cukrzycy typu 2. Szczęśliwie trendy w żywieniu sprawiły, że wybór jest coraz większy i nie jesteśmy skazani na ociekające tłuszczem wyroby. Poza tym, jeśli na co dzień odżywiamy się zdrowo, i nie mamy innych przeciwskazań, to symboliczny pączek nie obciąży znacząco naszego organizmu. Smacznego!

W skali światowej przychody ze sprzedaży pączków w 2023 roku wyniosły 12 miliardów dolarów. Rynek ten cechuje wysoki poziom konkurencji, co prowadzi do wojen cenowych i agresywnych strategii marketingowych. Jest też wysoko nasycony, w efekcie czego nowym firmom trudno jest zaistnieć bez wyjątkowej oferty. Trendem wpływającym na pączkarnie jest rosnąca skłonność klientów do zapłacenia więcej za produkty naturalne.

Komentarze (0)

zostaw komentarz

przesuń, aby odblokować

odblokowano