fbpx
PWA, czyli przyszłość, która jest tuż za rogiem tło

PWA, czyli przyszłość, która jest tuż za rogiem

PWA, czyli Progressive Web Applications to ciekawy kierunek, w którym podąża współczesny web development. Daje on możliwość stworzenie hybrydy łączącej świat web developmentu ze światem aplikacji natywnych. Jest to krok w stronę wytwarzania oprogramowania raz na każdą platformę za pomocą tych samych technologii.

Czym właściwie jest PWA?

Jest to aplikacja napisana w języku webowym (JavaScript + frameworki), języku znaczników HTML oraz języku służącego do opisu formy prezentacji CSS. Gotowa aplikacja, która ma wszelkie znamiona aplikacji PWA jest możliwa do zainstalowania na każdym urządzeniu z wgranym nowoczesnym systemem operacyjnym.

Aby była możliwa instalacja, istotnym jest by programista zadbał o szereg kluczowych elementów.

Wymagany jest protokół HTTPS głównie ze względu na bezpieczeństwo użytkowników. Musi podobnie jak aplikacje natywne posiadać manifest, w którym zawarte są podstawowe informacji na temat programu takie jak nazwa, ikonka, kolor podstawowy czy sposób wyświetlania.

Program powinien też do pewnego stopnia działać w trybie offline oraz potrafić wyświetlać część treści na stronie bez JavaScriptu. Te aplikacje muszą być też być napisane perfekcyjnie, aby mogły szybko działać na urządzeniach mobilnych, które nie są jeszcze tak potężne jak współczesne komputery.

Co daje nam PWA?

Przede wszystkim daje możliwość wykorzystywania w programie natywnych funkcji urządzenia mobilnego takich jak (geolokalizacja, aparat, powiadomienia push, kody QR/kreskowe).

Aplikacje tego typu zajmują wielokrotnie mniej miejsca niż tradycyjne aplikacje. Każdy chyba zna to irytujące uczucie, gdy trzeba usuwać jakieś inne apki, aby zainstalować nową.

Kolejnym gigantycznym atutem jest czas potrzebny na development. Napisanie tego typu programu jest po prostu tańsze niż pisanie aplikacji natywnie, osobno na urządzenia z systemem Android, IOS czy WINDOWS 10.

Kolejnym powodem, dla którego warto zainteresować się PWA jest fakt, że szereg dużych firm już wdrożyło dla swoich klientów tę opcję.

Firmy/korporacje takie jak:

  • Instagram (instagram.com)
  • Mapy Google (maps.google.com)
  • OLX (m.olx.pl)
  • trivago (trivago.pl)
  • Uber (m.uber.com)

Dla kogo jest PWA?

PWA jest dla każdego, kto chce dotrzeć do szerszej grupy klientów. Wdrożenie PWA w efekcie prowadzi do polepszenia stopnia konwersji oraz zwiększa zaangażowanie ze strony użytkowników. PWA pomaga uniknąć typów problemów związanych z mobilnymi aplikacjami (długich czasów wdrażania, aktualizacji, konieczności pobierania przez dedykowane App Store).

Strony z wdrożonym PWA działają bardzo szybko co sprawia, że użytkownicy spędzają więcej czasu na takich serwisach, co w efekcie sprawia, że te portale są bardziej atrakcyjne dla reklamodawców.

Komentarze (1)

  1. T
    Tolek / 25.03.2020

    Dziękuję, za proste i skuteczne wyśnienie o co w tym chodzi.

zostaw komentarz

przesuń, aby odblokować

odblokowano