Mikołajki w świecie marketingu tło

Mikołajki w świecie marketingu

Trudno nie wierzyć w Świętego Mikołaja, kiedy widuje się go na każdym kroku w okresie przedświątecznym. Jednak jego wizerunek zmieniał się na przestrzeni wieków. Zmieniają się także mikołajkowe trendy w marketingu. Jak firmy realizują mikołajki z myślą o klientach? Przygotowaliśmy dla Was kilka inspiracji.

Legendarny Święty Mikołaj

Mikołajki wywodzą się z tradycji katolickiej i prawosławnej, ale dziś są już świeckim zwyczajem oderwanym od postaci tego prawdziwego świętego Mikołaja, czyli biskupa Miry.

Kult tego świętego był bardzo popularny przez wieki. Pewnie dlatego biskup ten stał się postacią baśniową i bohaterem legend. To właśnie dzięki nawiązaniu do jednej z nich przyjął się zwyczaj dawania sobie prezentów 6 grudnia, a także w święta. Nawet protestanci, którzy nie uznają kultu świętych, zamieścili w swoich kalendarzach zapis, że 6 grudnia jest Dniem Mikołaja.

Święty Mikołaj czyta bajkę dzieciom

Święty Mikołaj kiedyś

Jeśli wyobrażacie sobie Świętego Mikołaja jako mężczyznę z siwą brodą, czerwonym od mrozu nosem, ubranego w czerwony kostium to znaczy, że Coca-Cola dobrze zrobiła swoją robotę. Taki właśnie wizerunek tej świątecznej postaci marka ta wykreowała w latach 30. XX wieku. Jego autorem był ilustrator Haddon Sundblom. Inspiracją do stworzenia popularnego do dziś wyglądu tej postaci był wiersz ,,Wizyta świętego Mikołaja” Clementa Clarka Moore’a oraz rzeczywista postać przyjaciela ilustratora – Lou Prentissa.

Z wiekiem wygląd Mikołaja łagodniał. Jego rysy stały się bardziej wygładzone i przyjazne. Pierwsze ilustracje przedstawiały go jako dość surowego. Dlaczego zawsze był przedstawiany w czerwonym kożuchu? Ponieważ kolor czerwony to barwa marki Coca-Cola. Do 1964 roku Mikołaj ukazywany był w reklamach jako osoba przynosząca dzieciom zabawki, a także oczywiście pijąca słynny słodki, gazowany napój (zabierany ukradkiem z lodówki).

Odbiorcy reklam pokochali tę postać i śledzili jej rozwój. Ważnym dla nich detalem była na przykład obrączka na palcu Mikołaja – gdy w niektórych wersjach ilustracji jej zabrakło, fani reklam pisali do firmy zatroskani, pytając co stało się z Mikołajową.

Dziecko patrzy na orkiestrę. Mikołaj gra na instrumencie

Święty Mikołaj dziś

Nadal wyobrażamy sobie Świętego Mikołaja podobnego do tego z reklam Coca-Coli, co świadczy o niezaprzeczalnym marketingowym sukcesie tej firmy. Bezpośrednia konkurencja na rynku i pozostałe przedsiębiorstwa wykorzystują fakt, że tak właśnie kojarzy nam się ta postać, i pożyczają jej wizerunek dla celów swoich marek. Mikołaj ubierany jest już nie tylko w klasyczny czerwony strój. Odbierany jest mu baśniowy styl i przybliża się go do prawdziwych ludzi poprzez ukazanie go na wakacjach, gdzie imprezuje albo gra w gry komputerowe. Bywa ukazywany jako nieporadny, niezgrabny albo przeciwnie – seksowny i uwodzicielski.

Święty Mikołaj rozpoczął swoją podróż w marketingu od picia Coca-Coli. Współcześnie nadal przedstawia się go jako tego, który próbuje produktów reklamodawcy. Czasami są to klasyczne, krótkie spoty, innym razem parominutowe wideo. Zupełnie tak, jakby był znanym w świecie influencerem, który poświadcza jakość tego, co testuje. Pomysłów na korzystanie z wizerunku i legendy o Świętym Mikołaju jest mnóstwo na całym świecie, a obserwowanie kolejnych kreatywnych spotów może przynosić klientom wiele radości, tak samo jak odbiorcom pierwszych ilustracji Sundbloma.

Para zakochanych na jarmarku świątecznym

Co dać klientowi na mikołajki?

Dziś nie wystarczy już tylko mikołajkowa zniżka na świąteczną ofertę, by klient doświadczył prawdziwego klimatu, który pojawia się wraz z 6 grudnia. Jest to dzień, w którym może poczuć namiastkę świąt i na pewno też ten dzień, w którym zacznie się poważniej rozglądać za prezentami.

W jaki sposób firmy dbają o klienta w mikołajki? Oto kilka przykładów:

  1. Kody rabatowe i kupony – tradycyjne, może nawet nudne, ale konieczne!
  2. Choć realizowane są jednodniowe promocje, to cześć firm organizuje kampanie reklamowe z informacją o specjalnych ofertach już kilka dni wcześniej, a nawet tygodni wcześniej.
  3. Emocji dostarczyć może także odliczanie do końca ofert mikołajkowych, czyli last minute.
  4. Konkursy mikołajkowe, które pomagają wzbudzić zaangażowanie wśród grupy docelowej.
  5. Specjalny newsletter, czyli mailing mikołajkowy z myślą o stałych klientach – to może umocnić relację z lojalnymi klientami.
  6. Mikołajkowy design mailingowy – świąteczne czcionki i grafiki mikołajkowe by nadać świąteczny klimat. Pozornie proste i błahe, ale wpływa na doświadczenia użytkownika.
  7. Mikołajkowe wiadomości SMS lub na innych komunikatorach. O tym sposobie komunikacji pisaliśmy w artykule o trendach w obsłudze klienta 2023 roku. Kontakt za pośrednictwem wiadomości może przynosić oczekiwane rezultaty.

Kobieta na jarmarku bożonardzeniowym

Mikołajkowe możliwości

Bez wątpienia mikołajki zostały się doskonałą okazją do kampanii marketingowych, choć nie są tak krzykliwe jak te realizowane podczas Czarnego Piątku czy Cyfrowego Poniedziałku. Widzimy jak firmy próbują wycisnąć z tego zwyczaju jak najwięcej korzyści poprzez specjalne pakiety promocyjne. Jest to dobry czas na zakupy dla tych, którzy jeszcze nie mają pomysłu na prezent pod choinkę.

Warto również pamiętać o propozycjach, które zamiast konkretnych produktów oferują po prostu doświadczenia. 6 grudnia odbywa się wiele wydarzeń, podczas których można poczuć zimowy i świąteczny klimat.

Święty Mikołaj swój wizerunek zawdzięcza Coca-Coli, która wykreowała go w latach 30. XX wieku. Autorem portretów Mikołaja był ilustrator Haddon Sundblom. Inspiracją do stworzenia popularnego do dziś wyglądu tej postaci był wiersz ,,Wizyta świętego Mikołaja” Clementa Clarka Moore'a oraz rzeczywista postać przyjaciela ilustratora - Lou Prentissa.

Komentarze (0)

zostaw komentarz

przesuń, aby odblokować

odblokowano