Silver marketing – co to takiego? tło

Silver marketing – co to takiego?

Dziś senior nie musi być eleganckim, poważnym starszym panem w garniturze, a seniorka nie jest zobligowana do noszenia niewyrazistych garsonek i konkretnych fryzur. Ta grupa wiekowa została wyzwolona z dawnych stereotypów i to na kilka sposobów.

Co oznacza termin „srebrne pokolenie”?

Są to przedstawiciele grupy wiekowej 60+, choć niektórzy przypisują do niej nawet osoby 50+ albo po prostu te urodzone przed 1973 rokiem.

Warto pamiętać, że osoby ze srebrnego pokolenia były 

świadkami wielu zmian społecznych i gospodarczych. Przedstawiciele tzw. pokolenia X czy też baby boomerzy nie wychowali się w erze Internetu. Nie zawierali znajomości w sieci, nie robili tam zakupów ani nie zarządzali swoimi pieniędzmi z poziomu komputera, kiedy zaczynali swoją dorosłość.

Ale robią to teraz! Wszystkich tych możliwości nauczyli się wraz z rozwojem technologii. Dzięki temu mogą być najlepiej zaopiekowanymi  i najbardziej aktywnymi seniorami w historii.

Seniorzy i nowe technologie

Chociaż srebrne pokolenie nie wychowywało się ze smartfonem w dłoni tak jak współczesne dzieci, potrafi korzystać z cyfrowych dobrodziejstw. Seniorzy najczęściej korzystają z Internetu w celu uzyskania dostępu do konta bankowego, a także korzystania z poczty elektronicznej i poszukiwania wiadomości.

Co ciekawe, osoby starsze mają mniejsze problemy z odróżnieniem fake newsów od prawdy niż ludzie młodzi. Tak wynika z badań przeprowadzonych na podstawie testu badającego podatność na dezinformację opracowanego przez naukowców z University of Cambridge.

Najpopularniejszym urządzeniem przy korzystaniu z Internetu nadal jest komputer, ale większość osób po 60 roku życia korzysta także z aplikacji mobilnych. W ich czołówce są aplikacje bankowe, zakupowe oraz komunikatory.

Srebrne pokolenie a social media

Czy ta grupa wiekowa korzysta z mediów społecznościowych? Ponad 50% procent jest użytkownikami Facebooka i Instagrama. Niemal tyle samo korzysta z możliwości zakupów online i ok. 70% robi to przynajmniej raz w miesiącu, z czego stanowcza większość samodzielnie.

Silver Marketing

Seniorzy są obecni w Internecie i korzystają z tego narzędzia na miarę swoich potrzeb. Stoi to w sprzeczności z panującym stereotypem na temat tej grupy wiekowej. W związku z tym, obowiązkiem marketerów jest wychodzenie seniorom naprzeciw. Tym właśnie zajmuje się silver marketing, czyli typ marketingu pokoleniowego.

Aby dobrze działać w silver marketingu, trzeba dowiedzieć się, czym cechuje się ta grupa odbiorców. Przede wszystkim, są to klienci, których nadal się nie docenia. Niesłusznie, bo stanowią coraz większą grupę konsumencką. Dzieje się tak ze względu na starzejące się społeczeństwo.

Przywykliśmy do oceny, że starsze osoby nie interesują się technologią.  Nie jest to zgodne z prawdą, ponieważ są jej aktywnymi użytkownikami. Ważnym z punktu widzenia marketera stereotypem jest twierdzenie, że seniorzy nie dołączają do programów lojalnościowych. Około 70% osób po pięćdziesiątce należy do przynajmniej jednego z nich.

W związku z tym należy jasno powiedzieć, że silver marketing powinien skupiać coraz większą uwagę firm.

W jaki sposób zaplanować kampanię silver marketingową?

Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek:

  1. Dla srebrnego pokolenia najważniejszy jest tekst. Doceni także wszelkie zawarte wyjaśnienia bardziej niż spektakularną wizualizację. Warto unikać skrótów oraz wyrażeń slangowych.
  2. Reklama skierowana do seniorów powinna być jak najbardziej informacyjna i odwoływać się do ich realnych potrzeb oraz oczekiwań, ponieważ ta grupa odbiorców przyzwyczaiła się do tego, by z takich treści czerpać wiedzę, a nie tylko przeżycie.
  3. Nie ograniczaj się jedynie do kontaktu przez e-mail. Seniorzy cenią sobie kontakt twarzą w twarz, dlatego na pewno docenią możliwość umówienia się na spotkanie z konsultantem Twojej firmy, a także możliwość kontaktu po zakupie Twojego produktu.
  4. Srebrne pokolenie to grupa bardzo zróżnicowana. Dlatego rekomendowane jest tworzenie testów A/B w celu poznania swoich klientów i dostosowania do nich środków komunikacji.
  5. Możesz spróbować korzystać z elementów gamifikacji w celu angażowania srebrnego pokolenia w działania twojej marki.
  6. Wysyłasz do klientów newsletter i wiadomości typu no-respond? Spodziewaj się, że i tak wielu silver-klientów Ci na nie odpowie. Wykorzystaj chęć kontaktu, która cechuje tę grupę.

Znaczenie silver marketingu z pewnością będzie rosnąć, a my z zaciekawieniem będziemy obserwować postępujące razem z nim trendy. Jest to duże pole dla kreatywności. Nikt przecież nie powiedział, że ten typ marketingu musi być nudny!

Dziś senior nie musi być eleganckim, poważnym starszym panem w garniturze, a seniorka nie jest zobligowana do noszenia niewyrazistych garsonek i konkretnych fryzur. Ta grupa wiekowa została wyzwolona z dawnych stereotypów i to na kilka sposobów.

Komentarze (0)

zostaw komentarz

przesuń, aby odblokować

odblokowano