Szansa czy zagrożenie? AI w pracy copywritera tło

Szansa czy zagrożenie? AI w pracy copywritera

Jednym z kluczowych elementów marketingu jest copywriting. Pisanie tekstów sprzedażowych, opisów produktów, artykułów specjalistycznych – pracy jest sporo. Dlatego z pomocą przychodzi AI i modele językowe takie jak ChatGPT, Gemini, Bing Chat i inne.

Autorzy tekstów, nie tylko marketingowych, mogą poważnie się zastanawiać nad tym, czy sztuczna inteligencja to na pewno pomoc. Może jest to po prostu konkurencja na rynku pracy? Zanim jednak popadniecie w histerię na myśl o tym, jak to AI odbiera ludziom źródło utrzymania, zastanówmy się, co cechuje dobrego copywritera.

pracownik odchodzi z pracy

Dobry copywriter, czyli jaki?

Można na pierwszym miejscu wymienić kreatywność. Jednak naszym zdaniem podstawą tego zawodu są wysokie kompetencje językowe – biegła znajomość poprawnej polszczyzny i bogate słownictwo. Na drugim miejscu stoi umiejętność tworzenia oryginalnych tekstów, bezcenna w tym zawodzie.

Kolejną cechą wyróżniającą dobrego copywritera jest myślenie analityczne. Wskazane jest, aby twórca treści umiał również analizować swoje wyniki. Poza tym nieustannie powinien śledzić obecne trendy, światowe i lokalne.

Skuteczny autor potrafi dopasować tekst do grupy docelowej, a także medium, za pośrednictwem którego dociera do odbiorcy. Powinien również umieć kondensować treści bez utraty istoty przekazu. Wysokie kompetencje komunikacyjne to kolejna cecha, która wyróżnia specjalistę w tej dziedzinie.

copywriter podczas pracy

Czy AI zastąpi copywriterów?

Pojawia się również pytanie, czy nowoczesne narzędzia staną się protezą kompetencji osób, które nie mogą się pochwalić umiejętnościami wspomnianymi powyżej? Innymi słowy, czy pozwolą im oszukiwać w wyścigu pomiędzy wysoko wykwalifikowanymi copywriterami? Skłaniamy się do opinii, że AI jest wsparciem, a nie rywalem. Jakość reprezentowana przez ludzi zawsze się wybroni.

Niewątpliwie, nowoczesne technologie stanowią pomoc osobom, które trenują swoje umiejętności. Będą także przydatne tym, którzy nie mogą sobie pozwolić na zatrudnienie twórcy tekstów lub osobom, które żyją w ciągłym deficycie czasowym, czyli właścicielom firm i działalności jednoosobowych.

copywriterka

AI zwiększa ludzkie kompetencje

Z artykułu Artificial Intelligence in writing instruction: A self-determination theory perspective autorstwa Sukardiego Wedy dowiemy się, że narzędzia do pisania wspomagane przez AI zwiększają kompetencje pisarskie, wspierają autonomię w uczeniu się, wspierają rozwój i skuteczność poprzez udzielanie szerokiego feedbacku, a także zaspokajają potrzeby psychologiczne.

Odpowiadając na postawione na początku pytanie o zagrożenie wygryzienia copywriterów z rynku pracy – osoba dobra w tej dziedzinie nie musi się o to martwić. Dzięki współpracy z AI copywriter może tworzyć jeszcze lepsze teksty, a także sprawniej pracować. Nowoczesne narzędzia powinny być wykorzystywane w sposób, który uzupełnia jego kreatywność.

aplikacja internetowa

Potrzeby copywriterów

Twórca tekstu najczęściej potrzebuje wsparcia AI w takich podstawowych czynnościach jak:

  • parafrazowanie,
  • streszczanie dłuższych wypowiedzi,
  • generowanie nagłówków,
  • tworzenie opisów na podstawie odpowiedzi w ankietach,
  • podsumowanie przedstawionych danych,
  • krótkich wpisów informacyjnych.

Zdarza się, że przez gorszą dyspozycję dnia copywriter doświadcza zastoju. Napotyka trudności, ponieważ brakuje mu weny. Sztuczna inteligencja może okazać się tutaj bardzo pomocna, a nawet zbawienna, szczególnie gdy gonią terminy.

zmęczony pracownik

Wybór czatów jest spory. Nie zawsze jednak spełniają one wszystkie potrzeby copywritera czy zespołu marketingowego. Dlaczego? Jedną z barier jest m.in. brak możliwości grupowej współpracy z czatem i pracy na jego wynikach w zespole. Na szczęście ten problem został już wzięty na warsztat przez Canvę –program graficzny bardzo często wybierany przez twórców grafik do social mediów.

Magiczny tekst

Canva nie pozostaje w tyle, nadąża za trendami i również wspiera swoich użytkowników rozwiązaniami opartymi na współpracy z OpenAI. Jedną z ostatnich nowości jest Magiczny tekst, czyli nowość skierowana do copywriterów. Jego głównym celem jest rozbudzanie kreatywności twórców, wspieranie ich podczas blokady pisarskiej, rozwijanie pomysłów, tworzenie inspiracji.

To narzędzie wspiera twórców w postawieniu pierwszych kroków w pisaniu. Autor może powiedzieć, co chodzi mu po głowie, a w efekcie powstaną pierwsze szkice treści, od których o wiele łatwiej jest zacząć dalszą pracę.

Wyróżniki i innowacje

Ogromnym atutem nowego rozwiązania Canvy jest praca synchroniczna na jednym pliku, czyli tak jak było to dotychczas w przypadku projektów graficznych. Magiczny tekst pozwala na wspólną zespołową pracę w dokumencie tekstowym wspieranym przez algorytm.

Wypracowane rozwiązania nie przepadną, ponieważ pozostają zapisane w chmurze, która zapewnia bezpieczeństwo projektom. Rozwiązanie to jest kompatybilne z komputerami i urządzeniami mobilnymi.

Stworzyć tu można konspekty, długie teksty blogowe, e-maile sprzedażowe, felietony, chwytliwe nagłówki z wyznaczonymi słowami kluczowymi. Pod ręką jest także opcja parafrazowania i pisania tekstu od nowa. Dzięki współpracy z tym narzędziem twórca tekstu może być o wiele bardziej efektywny.

Co ważne, nowe rozwiązanie Canvy obsługuje aż 20 języków, w tym polski, co jest sporą zachętą dla copywriterów, ponieważ praca z tym narzędziem może okazać się najprzyjaźniejsza ze wszystkich innych dostępnych na rynku.

zespół w pracy

Canva gra w otwarte karty

Tak jak w przypadku każdej nowej propozycji na rynku korzystającej z AI, bardzo ważną kwestią jest bezpieczeństwo oraz zasady użytkowania. ,,Staramy się być dobrymi ludźmi” – tak platforma prezentuje jedną ze swoich wartości, co zachęca do etycznego postępowania ze sztuczną inteligencją.

Canva nie wspiera i nie toleruje wykorzystywania swojej usługi do dyskryminacji. W ramach przeciwdziałania takim zachowaniom może zawiesić lub zakończyć dostęp użytkownika do platformy. Dotyczy to również szerzenia dezinformacji, a także naruszania praw własności intelektualnych oraz prywatności danych.

korzystanie z AI

Oswajajmy sztuczną inteligencję

Magiczny tekst zaprojektowany był z myślą o specjalistach od marketingu, ale korzystać z niego może każdy kto ma taką potrzebę, chce rozwijać swój warsztat i uczyć się efektywnej współpracy z AI. Jest to narzędzie dla indywidualnych użytkowników oraz zespołów małych firm, które nie mają dużych budżetów na inne profesjonalne rozwiązania.

My będziemy próbować. Zachęcamy do oswajania się z nowymi technologiami i poszerzania perspektywy.

Artykuł został stworzony we współpracy z Canva.
Narzędzia do pisania wspomagane przez AI zwiększają kompetencje pisarskie, wspierają autonomię w uczeniu się, wspierają rozwój i skuteczność poprzez udzielanie szerokiego feedbacku, a także zaspokajają potrzeby psychologiczne.

Komentarze (0)

zostaw komentarz

przesuń, aby odblokować

odblokowano